Zâna Măseluță

Deja înainte să aflu cum stă de fapt treaba cu Moș Crăciun, am aflat adevărul despre Zâna Măseluță. Ancuța și Albert mi-au povestit tot. La început nu au știut ei exact cum să facă, dar până la urmă și-au luat inima în dinți și m-au pus față în față cu realitatea. Așa am aflat eu că Zâna Măseluță este de fapt o rudă îndepărtată, o doamnă foarte cumsecade și drăguță, de familie nobilă, însă cu care nu s-au mai întâlnit de multă vreme, și că numele meu real este Zâna Dințișor! V-ați fi gândit la așa ceva? Eu și zânele! Ei, nu degeaba m-am simțit eu întotdeauna specială. Acum am primit și confirmarea. Însă odată cu noul meu statut au început să se întâmple unele lucruri ciudate. Când mâncam bobițe, parcă nu puteam să le prind în dințișori la fel de bine, și parcă ceva ciudat se mișca în gura mea. Oare asta înseamnă să fii de fapt o zână? Eu știam că zânele au aripioare mișcătoare pe spate, nu în gură! Dar poate că acele zâne se numesc zâne Aripioară. Iar eu cum mă numesc Zâna Dințișor, mi se mișcă dinții… Aoleu, sper să nu ajung ca bunica, fără dinți în gură, să nu mai pot mânca nimic! Să trebuiască să primesc mâncare înmuiată! Astea sunt lucruri la care nu m-am gândit, așa că va trebui urgent să merg să întreb. Am mai auzit eu filozofii de-ale oamenilor, care zic că în viață lucrurile vin amestecate, și plăcute, și mai puțin plăcute, dar sinceră să fiu, nu prea i-am crezut. De fapt nici nu prea m-am gândit la asta. Dar acum e momentul să iau atitudine.

Hai să vedem care e treaba. Se pare că noi, cățeii, ne naștem fără dinți (adică îi avem, dar sunt ascunși în gingii). Pe la 2-3 săptămâni, încep să apară. Mai întâi apar incisivii (6 sus și 6 jos), apoi pe la 4 săptămâni apar caninii (2 sus și 2 jos), și pânăcând împlinim vreo 8 săptămâni apar și premolarii (6 sus și 6 jos). Deci ar trebui să avem 28 de dințișori de lapte. Și să știți că sunt foarte foarte ascuțiți și ne place să ronțăim cu ei tot ce prindem. Dar nu îi păstrăm mult timp, pentru că pe la 3-4 luni încep să ne cadă incisivii, așa cum vedeți și în poza cu mine (mie mi-ar fi fost rușine să o fac publică, dar nu a fost chip să negociez cu oamenii mei). Pe la 4-5 luni încep să cadă caninii și premolarii, și să fie înlocuiți de dinții permanenți, iar pe la 6-7 luni ar trebui să se încheie tot acest proces de schimbare a dinților. Ne mai apar și măseluțe în plus (molarii), astfel că un câine adult are o dentiție completă de 42 de dinți permanenți.

Sună simplu, dar nu e chiar așa. Uneori se poate întâmpla să avem dinți dubli – adică să crească cei permanenți, dar să nu cadă cei de lapte. Dacă se întâmplă asta, cel mai bine ar fi să discutați cu veterinarul. E posibil să decidă să îi lase așa, sau să îl scotă pe cel de lapte. Însă dacă vreți să mergeți la concursuri, nu este voie să aveți dinți dubli. Noi am avut niște meoții până când au căzut toți dinții de lapte și au crescut toți dinții permanenți, dar până la urmă totul a fost bine. Ce s-a întâmplat cu cei de lapte? Nu știm exac, nu i-am găsit pe toți prin casă. Asta pentru că noi, căței, mai și înghițim dinții de lapte, dacă se întâmplă să cadă atunci cînd mâncăm sau ronțăim. Asta e absolut normal, pentru că putem digera dințișorii și nu pățim nimic. De asemenea nu ar trebui să vă speriați dacă vedeți și mici pete de sânge. Se mai întâmplă uneori ca dinții să nu cadă fără puțină „împotrivire”. E ca la oameni, nu-i așa?

Și mai e ceva. Exact cum e cazul copiilor, și pe noi ne dor și ne mănâncă gingiile. Așa că ne place să molfăim. Orice ne iese în cale. De la jucăriile noastre la ale voastre, de la cabluri la papuci și textile. Nu ne-o luați în nume de rău, nu o facem din obrăznicie, ci din nevoie. Acum că adesea nu renunțăm la obiceiul ăsta nici când creștem mai mari, asta e o altă poveste. Dar în această perioadă avem nevoie de atenția voastră și de ajutorul vostru, al oamenilor. În acest interval dificil de timp ne sunt de ajutor jucăriile speciale. Da, da, există jucării speciale. Sincer, noi nu am prea găsit în România la magazine fizice, dar încercați să căutați pe google așa-numitele „teething toys”. Veți găsi numeroși producători care trimit și în România. De asemenea e un moment prielnic să ne învățați ce anume avem voie să ronțăim în casă, și ce nu. Putem negocia. Dacă noi ronțăim ce nu trebuie, ne corectați cu un „Nu” ferm, și ne dați să ronțăim ce avem voie. Și, în cel mai rău caz (dar o să neg întotdeauna că am spus asta), există un spray, numit Grannick’s Bitter Apple Spray, pe care îl puteți aplica pe mobilă, cabluri, și ce mai vreți să nu roadem. Mai găsiți pe internet și nenumărate alte sfaturi (jucării care se pot răci, unguente din plante, etc.), vouă nu vă rămâne decât să găsiți metoda potrivită pentru cățelușul vostru.

Acestea fiind spuse, vorba englezilor, „Happy teething!”

/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*

English translation coming soon. Thank you for your patience!

/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*

Deutsche Übersetzung folgt bald. Vielen Dank für die Geduld!

